The Investigative Pedagogical Practice: Listen, watch, move and speak! was developed at the
Institución Educativa Normal Superior de Popayán, with sixth grade students and had the purpose
of Interpreting the learning obtained by students in the Speaking skill through the pedagogical
project; the PPI was developed under the Qualitative Approach with a type of Action
Research. The conceptual framework was approached from different categories: Natural
Approach, Total Physical Response, Speaking skill in communication and didactic strategies based
on the Total Physical Response (TPR). The pedagogical proposal was developed in the diagnostic,
action plan and evaluation stages, the findings were codified and analyzed, showing the impact of
the proposal and generating conclusions.
La Práctica Pedagógica Investigativa: Listen, watch, move and speak fue desarrollada en la
Institución Educativa Normal Superior de Popayán, con estudiantes de grado sexto y tuvo como
propósito Interpretar los aprendizajes obtenidos por los estudiantes en la habilidad del Speaking a
través de la propuesta; la PPI se desarrolló bajo el Enfoque Cualitativo con un tipo de Investigación
Acción. El marco conceptual se abordó desde distintas categorías entre las cuales se encuentran:
Natural Approach, Total Physical Response, Speaking skill in communication y estrategias
didácticas basadas en el Total Physical Response (TPR). La propuesta pedagógica se desarrolló en
las etapas de diagnóstico, plan de acción y evaluación, los hallazgos se codificaron y analizaron
evidenciando el impacto de la propuesta y generando conclusiones.