This qualitative study aims to determinate how personality traits influence teaching strategies and English language learning among students. The research examines two student educators with distinct personality traits: pre-service teacher A, characterized by extraversion and openness, and pre-service teacher B, marked by introversion and neuroticism, and their respective eighth grade classrooms. Data were collected through observation forms and interviews to assess how these traits shape their teaching approaches. Results indicate that student educator A fostered a dynamic, team-oriented environment that encouraged student participation, but often lacked discipline. In contrast, student educator B created a calm, organized classroom focused on individual work, although promoting group interaction and participation was challenging. The study concludes that personality traits significantly influence teaching strategies and the classroom environment, both in the behavior of the student educators and in student engagement.
Este estudio cualitativo pretende determinar cómo los rasgos de personalidad influyen en las estrategias de enseñanza y en el aprendizaje del inglés entre los alumnos. La investigación examina a dos estudiantes educadoras con rasgos de personalidad distintos: la estudiante educadora A, caracterizada por la extraversión y la apertura, y la estudiante educadora B, marcada por la introversión y el neuroticismo, y sus respectivas aulas de grado octavo. Se recogieron datos mediante formularios de observación y entrevistas para evaluar cómo estos rasgos configuran sus enfoques docentes. Los resultados indican que la estudiante educadora A fomentaba un entorno dinámico y orientado al trabajo en equipo que fomentaba la participación de los alumnos, pero a menudo carecía de disciplina. Por el contrario, la estudiante educadora B creó un aula tranquila y organizada, centrada en el trabajo individual, aunque promover la interacción y la participación en grupo supuso un reto. El estudio concluye que los rasgos de personalidad influyen significativamente en las estrategias de enseñanza y en el ambiente del aula, tanto en el comportamiento de las estudiantes educadoras como en el compromiso de los alumnos.