Repositorio Universidad del Cauca

Reading children’s stories and application of strategies for anger management in Tesoritos Kindergarten’s Infants

Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author Garrido, Marycielo
dc.contributor.author Rojas, Jannieth Alanis
dc.date.accessioned 2025-05-08T14:57:55Z
dc.date.available 2025-05-08T14:57:55Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/10329
dc.description.abstract This research work focuses on how reading children's stories and applying emotional management strategies can help in managing anger among transition grade students at the Tesoritos Kindergarten in Popayán. The main objective is to explore how these practices contribute to the development of appropriate emotional management, which is fundamental in childhood to establish a solid foundation that fosters self-awareness, decision-making, and performance in various activities, as well as encouraging motivation and interpersonal and educational development. The research was conducted with a focus group of children aged 4 to 5 years. The conceptual framework addressed concepts such as reading, basic emotions, anger, and emotional management, while the theoretical framework reviewed emotional regulation strategies, including those proposed by Filella Guiu and the TPR method (Total Physical Response) developed by James Asher. A qualitative approach was adopted, utilizing the hypothetical-inductive method and tools such as questionnaires and field diaries for data collection. The results showed that the use of children's stories and TPR strategies had a positive impact on the management of anger in children. At the end of the project, relevant conclusions and recommendations were presented, highlighting the effectiveness of these methodologies in the educational context. eng
dc.description.abstract Este trabajo investigativo se centra en cómo la lectura de cuentos infantiles y la aplicación de estrategias de gestión emocional puede ayudar en el manejo de la ira en estudiantes de grado transición del Jardín Infantil Tesoritos en Popayán. El objetivo principal es explorar cómo estas prácticas contribuyen al desarrollo de una adecuada gestión emocional, fundamental en la infancia para establecer una base sólida que favorezca el autoconocimiento, la toma de decisiones y el rendimiento en diversas actividades, además de fomentar la motivación y el desarrollo interpersonal y educativo. La investigación se realizó con un grupo focal de niños entre 4 y 5 años. En el marco conceptual, se abordaron conceptos como lectura, emociones básicas, ira y gestión emocional, mientras que en el marco teórico se revisaron estrategias de regulación emocional, incluyendo las propuestas por Filella Guiu y el método TPR (Respuesta Física Total) de James Asher. Se adoptó un enfoque cualitativo, utilizando el método hipotético-inductivo y herramientas como cuestionarios y diarios de campo para la recolección de datos. Los resultados mostraron que el uso de cuentos infantiles y las estrategias TPR tuvieron un impacto positivo en la gestión de la ira de los infantes. Al final del proyecto, se presentaron conclusiones y recomendaciones pertinentes, destacando la efectividad de estas metodologías en el contexto educativo. spa
dc.language.iso eng
dc.language.iso spa
dc.publisher Universidad del Cauca spa
dc.subject Lectura de cuentos spa
dc.subject Gestión emocional spa
dc.subject Ira spa
dc.subject RFT spa
dc.subject Emociones básicas spa
dc.subject Reading stories eng
dc.subject Emotional management eng
dc.subject Anger eng
dc.subject TPR eng
dc.subject Basic emotions eng
dc.title Reading children’s stories and application of strategies for anger management in Tesoritos Kindergarten’s Infants eng
dc.title Lectura de cuentos infantiles y aplicación de estrategias para el manejo de ira en los infantes del Jardín Infantil Tesoritos spa
dc.type Trabajos de grado spa


Ficheros en el ítem

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Buscar en DSpace


Listar

Mi cuenta