This study focuses on offering different playful strategies to teach English for offering alternatives for the English daily classes in the Primary School La Milagrosa. The objective was to implement playful strategies to teach English that can enhance meaningful learning. The participants were 28 third-grade students from La Milagrosa school. The qualitative approach and participatory action research design were used. This research was developed in four steps in which interviews, surveys, lesson plans, observation, photographic material, pre-test and post-test were the instruments used to gather data. The results showed that playful strategies to English teaching achieved meaningful learning as students were able to expand and apply their acquired knowledge in a more fun way, promoting creativity, confidence, participation, and motivation. Additionally, the diversity of the proposed strategies allowed to expand teachers' teaching options to develop their English classes in a more dynamic and participatory environment.
Este estudio se centra en ofrecer diferentes estrategias lúdicas para enseñar inglés con el fin de ofrecer alternativas para las clases diarias de inglés en el Colegio de Educación Primaria La Milagrosa. El objetivo fue implementar estrategias lúdicas para enseñar inglés que puedan potenciar el aprendizaje significativo. Los participantes fueron 28 alumnos de tercero de primaria del colegio La Milagrosa. Se utilizó el enfoque cualitativo y el diseño de investigación acción participativa. Esta investigación se desarrolló en cuatro etapas en las que las entrevistas, encuestas, planes de clase, observación, material fotográfico, pre-test y post-test fueron los instrumentos utilizados para la recolección de datos. Los resultados mostraron que las estrategias lúdicas para la enseñanza del inglés lograron un aprendizaje significativo, ya que los estudiantes pudieron ampliar y aplicar los conocimientos adquiridos de una manera más divertida, promoviendo la creatividad, la confianza, la participación y la motivación. Además, la diversidad de las estrategias propuestas permitió ampliar las opciones didácticas de los profesores para desarrollar sus clases de inglés en un ambiente más dinámico y participativo.