This study tried to understand the senses of studying English and French for three pre-service indigenous teachers and two graduates of the Modern Languages Program at the University of Cauca in Popayán. From a phenomenological approach, and using life histories, four periods of the participants’ lives were covered, namely: participants’ background, selection and admission processes, life at the university and in-service teachers education. Discourse analysis showed how life at school, community life, senses of return to motherland and culture, and cosmovision were relevant for both the higher education processes and the revitalization of the participants’ language and identity as indigenous pre-service and in-service language educators.
El presente estudio abordó la comprensión de los sentidos de estudiar Inglés y Francés para tres estudiantes indígenas activos y dos egresadas del Programa de Licenciatura en Lenguas Modernas de la Universidad del Cauca en Popayán. Desde una aproximación fenomenológica, se abordaron, a través de las historias de vida, cuatro momentos de la vida de los participantes, a saber: los antecedentes, los procesos de selección y admisión a la universidad, la vida en la universidad y las experiencias como profesores en ejercicio. De las narrativas se pudo entender cómo la vida escolar, la vida comunitaria, los sentidos del regreso a lo materno y a la cultura, y el ser en sí mismo fueron esenciales tanto en los procesos de educación superior como en el fortalecimiento de su lengua e identidad como indígenas en formación y profesionales en ejercicio.