This research project was aimed at determining the pertinence of materials and activities used by the Modern Language English and French Program professors in the strengthening of the communicative competence in the students of fifth and sixth semester of the University of Cauca, Santander de Quilichao. This research had a quantitative approach and a descriptive design with the purpose of determining the pertinence of the materials and activities. On the other hand, in the methodology a semi-structured interview and an assessment matrix were used; in order to recognize the different materials and activities used by professors of English and French and to verify its pertinence in the strengthening of the communicative competence. Lastly, the results of this investigation revealed that materials and activities used by professors of English and French strengthen the communicative competence.
El presente estudio investigativo tuvo como propósito determinar la pertinencia de las actividades y los materiales utilizados por los profesores del programa de lenguas modernas, inglés y francés, en el fortalecimiento de la competencia comunicativa en los estudiantes de quinto y sexto semestre de la Universidad del Cauca, sede Norte. Para efectos de determinar la pertinencia de los materiales y actividades, se acudió a la utilización de un diseño descriptivo y un enfoque comunicativo. Por otro lado, en la metodología fueron utilizadas una entrevista semi estructurada y una matriz de valoración, con el fin de reconocer los materiales y las actividades empleados por los profesores de Inglés y Francés, y verificar la pertinencia de los mismos en el fortalecimiento de la competencia comunicativa. Finalmente, los resultados arrojaron que los materiales y las actividades utilizados por los docentes de Inglés y Francés fortalecen el desarrollo de la competencia comunicativa.