This research project analyzed the relation between self-esteem and academic performance, two highly relevant factors in the foreign language learning process. The objective of this research was to determine the relationship between self-esteem and the academic performance in the area of English of students of the fourth semester PLLMIF in Santander de Quilichao. This project employed a mixed approach of non-experimental design. The tools used were: the class observation, the assessment of students' self-esteem through the Rosenberg Self-esteem Scale (RSE), the collection of the students’ English record grades of last period and a semi-structured interview. When analyzing the information, the result was that none of the instruments showed a direct relation between the factors, self-esteem and academic performance of the students. It means, these factors were independent and there was not any relationship between the factors that inferred in English learning process.
El presente proyecto de investigación analizo la relación entre dos factores altamente relevantes en el proceso de aprendizaje de una lengua extranjera, estos son Autoestima y rendimiento académico. El objetivo de esta investigación se enfocó en determinar la relación entre la autoestima y el rendimiento académico en el área de inglés en estudiantes de cuarto semestre del Programa De Licenciatura En Lenguas Modernas Inglés- Francés (PLLMIF) en Santander de Quilichao, en el cual se empleó un enfoque mixto de diseño no experimental, las herramientas usadas fueron, la observación de los estudiantes en el salón de clase, la evaluación de la autoestima de los estudiantes mediante La Escala de Autoestima de Rosenberg (RSE), la recolección del registro de notas del área de inglés de los estudiantes del semestre anterior, y la realización de la entrevista semi- estructurada. Al analizar la información recolectada se obtuvo como resultado que ninguno de los instrumentos arrojo una relación directa entre las variables, autoestima y rendimiento académico de los estudiantes. Es decir, que estos factores fueron independientes y no hubo una relación entre los mismos que infiriera en el proceso de aprendizaje del área de inglés.