In medium-sized cities in developing countries, transit service without dedicated
lanes has issues related to route compliance, schedules, speed control, and safety.
An efficient way for dealing with this issue is the use of ICT (Information and
Communication Technologies), to implement a Fleet Management and Control
Systems (FMCS). Such implementation can be performed using Intelligent
Transportation Systems (ITS), which allow integration of services and adequate
standardization.
For those reasons, in this degree work we performed: a) A literature review, related
to FMCS based on ITS and their enabling wireless technologies. b) Design of an ITS
architecture of an FMCS based on the context (medium-sized city) and review
results. c) Design and development of a prototype development unit for the proposed
FMCS based on the results of the review and the proposed architecture. d)
Evaluation of the FMCS prototype development unit in a controlled environment. e)
Design and validation of quasi-experiments focused on evaluating the operation of
the prototype, mainly in the modules related to the wireless communications
technology. f) Design and development of the web application and database of the
FMCS prototype.
The prototype development unit built for the FMCS took into account the designed
ITS architecture, the research context and the results of the literature review. The
wireless communications technology selected for the prototype (LoRa) was tested
and analyzed in terms of coverage, in a case study in the city of Popayán. The FMCS
prototype was initially validated with a first phase of tests in a controlled environment,
obtaining good results; and later two new phases of tests (quasi-experiments) were
carried out in a real environment (defining some routes in the city of Popayán and
using vehicles to travel them performing the respective monitoring) with some
aspects controlled. When executing the last two phases of tests, a data set was
collected, important to analyze the results and that can be useful for future research
on related topics.
The results obtained in terms of percentage of messages received, distances
reached and signal levels obtained were good, considering various aspects such as
LoS (Line of Sight) and power. The web application of FMCS prototype presented a
good response in terms of the management and handling of the system, for the
various components that make up. This enables the development and
implementation of an FMCS on a larger scale and integrates it with other mobility
services.
En las ciudades medianas de países en desarrollo, el servicio de tránsito sin carriles
exclusivos tiene problemas relacionados con el cumplimiento de las rutas, los
horarios, el control de velocidad y la seguridad. Una forma eficaz de abordar este
problema es el uso de las TIC (Tecnologías de la Información y la Comunicación),
para implementar un Sistema de Control y Gestión de Flotas (FMCS). Dicha
implementación se puede realizar utilizando Sistemas Inteligentes de Transporte
(ITS), que permiten la integración de servicios y una adecuada estandarización.
Por estas razones, en este trabajo de grado realizamos: a) Una revisión de la
literatura, relacionada con un FMCS basada en ITS y sus tecnologías de
comunicación inalámbrica habilitadoras. b) Diseño de una arquitectura ITS de un
FMCS en base al contexto (ciudad mediana) y revisión de resultados. c) Diseño e
implementación de una unidad de desarrollo de prototipo para un FMCS basado en
los resultados de la revisión y la arquitectura propuesta. d) Evaluación de la unidad
de desarrollo de prototipo FMCS en un ambiente controlado. e) Diseño y validación
de cuasi-experimentos enfocados a evaluar el funcionamiento del prototipo,
principalmente en los módulos relacionados con la tecnología de comunicaciones
inalámbricas. f) Diseño y desarrollo de la aplicación web y base de datos del
prototipo FMCS.
La unidad de desarrollo del prototipo construida para el FMCS tuvo en cuenta la
arquitectura ITS diseñada, el contexto de investigación y los resultados de la
revisión literaria. La tecnología de comunicaciones inalámbricas seleccionada para
el prototipo (LoRa) fue probada y analizada en términos de cobertura, en un caso
de estudio en la ciudad de Popayán. El prototipo FMCS fue inicialmente validado
con una primera fase de pruebas en un ambiente controlado, obteniendo buenos
resultados; y posteriormente se llevaron a cabo dos nuevas fases de pruebas
(cuasi-experimentos) en un entorno real (definiendo algunas rutas en la ciudad de
Popayán y utilizando vehículos para recorrerlas realizando el respectivo
seguimiento) con algunos aspectos controlados. Al ejecutar las dos últimas fases
de las pruebas, se recopiló un conjunto de datos, importante para analizar los
resultados y que puede ser útil para futuras investigaciones sobre temas
relacionados.
Los resultados obtenidos en cuanto a porcentaje de mensajes recibidos, distancias
alcanzadas y niveles de señal obtenidos fueron buenos, considerando diversos
aspectos como LoS (Line of Sight) y potencia. La aplicación web del prototipo FMCS
presentó una buena respuesta en cuanto a la gestión y manejo del sistema, por los distintos componentes que lo integran. Esto permite el desarrollo e implementación
de un FMCS a mayor escala e integrarlo con otros servicios de movilidad.