This research analyzes the effects of didactic materials focused on EFL and kinesthetic intelligence in preschool students from the Alfredo Bonilla Montaño school in Jamundí, Valle del Cauca. It was carried out under the qualitative paradigm following the action research design. 24 children between the ages of 5 to 6 years old participated in the implementation of 10 didactic materials designed according to their needs and the English and kinesthetic objectives selected. Data was collected through class observations and a field diary. After the qualitative analysis, it was concluded that materials based on kinesthetic intelligence and EFL increased motivation, promoted the development of observation, concentration and orientation skills, while revealing the importance of games in children’s learning processes.
Esta investigación analiza el efecto de los materiales didácticos enfocados en el aprendizaje del idioma inglés y el fortalecimiento kinestésico en estudiantes de grado transición del colegio Alfredo Bonilla Montaño ubicado en el municipio de Jamundí, Valle del Cauca. La investigación se llevó a cabo bajo el paradigma cualitativo siguiendo el diseño de investigación de acción. 24 niños de transición entre los 5 y 6 años participaron en la implementación de 10 materiales didácticos, los cuales fueron pensados según sus necesidades y el vínculo entre el aprendizaje del inglés y la inteligencia kinestésica. Los datos fueron recolectados mediante las observaciones de clase y el diario de campo. Después del análisis cualitativo, se concluye que los materiales implementados incrementaron la motivación, promovieron el desarrollo de habilidades como la observación, la concentración y la orientación, y a su vez revelaron la importancia de los juegos en los procesos de aprendizaje de los niños.