The present research analyzes elementary public school educators' English teaching experiences at the
educational institution Ana Josefa Morales Duque Headquarters El Libertador. The qualitative intrinsic
case study was conducted as an approach that allows the exploration of in-depth specificities of a
phenomenon in its natural context. That enabled the researchers to collect valuable information regarding
the participant's experiences and perspectives. A group of six volunteers belonging to the same
elementary school participated by sharing their experiences and personal information through
semi-structured interviews and a demographic survey. Data analysis was divided into four categories:
years of experience, difficulties surrounding TEFL, motivation, and English skills. The information
obtained revealed that educators comply with bilingualism policies without professional training,
resources, accompaniment, and other conditioning factors. Despite the circumstances of their context,
educators search for ways to reach out and help their students by giving them the best version of
themselves, only demonstrating their high level of commitment to the education cause.
El presente trabajo de investigación analiza las experiencias docentes de escuela pública ligadas a la
enseñanza del inglés en la institución educativa Ana Josefa Morales Duque Sede El Libertador. Desde la
perspectiva cualitativa, el método escogido para realizar esta investigación fue el estudio de caso
intrínseco, el cual permite la exploración profunda de las especificidades de un fenómeno en su entorno
natural. Esto permitió a las investigadoras recopilar información valiosa con respecto a las experiencias y
percepciones de los participantes. Un grupo de seis voluntarios pertenecientes a la misma institución
educativa participaron al compartir sus experiencias e información personal a través de entrevistas semi
estructuradas y una encuesta demográfica. El análisis de datos se dividió en cuatro categorías: años de experiencia, dificultades relacionadas con la enseñanza del inglés como lengua extranjera, motivación y
habilidades con el inglés. La información obtenida permitió a los investigadores concluir que los docentes
cumplen con políticas bilingües sin la apropiada capacitación, sin tener recursos, ni acompañamiento; más
otros factores condicionantes. Pese a las circunstancias de su contexto, los docentes buscan maneras de
llegar a sus estudiantes y ayudarlos brindándoles su mejor versión, finalmente demostrando alto nivel de
compromiso por la causa de la educación.