This research describes the effects of a cross-curricular project based on ancestral knowledge in the development of communication skills (fluency and pronunciation) in students of 11th grade of the ‘Instituto Técnico Agropecuario e Industrial Juan Tama’. This institution belongs to the indigenous Nasa community located in the ‘resguardo de Canoas’ in the village Las Vueltas, Santander de Quilichao, Cauca. A qualitative action- research methodology was applied through 12 interventions of 45 minutes each in the English class. The data was gathered through field diary and semi-structured interviews. Positive results were found regarding the role of motivation of students, the preservation of ancestral knowledge, they improved their oral skills, fluency and pronunciation.
Esta investigación describe los efectos de un proyecto transversal basado en saberes ancestrales en el desarrollo de las habilidades comunicativas (fluidez y pronunciación) en estudiantes del grado 11° del Instituto Técnico Agropecuario e Industrial Juan Tama. La institución pertenece a la comunidad indígena Nasa y se localiza en el Resguardo de Canoas, en la vereda las Vueltas del municipio de Santander de Quilichao, Cauca. La metodología usada fue la investigación acción cualitativa a través de 12 intervenciones de 45 minutos cada una en la clase de inglés. El análisis de datos se realizó a partir del diario de campo y de entrevistas semiestructuradas. Se encontraron resultados positivos en cuanto al papel de la motivación de los estudiantes, la preservación de los conocimientos ancestrales y el mejoramiento de las habilidades orales, la fluidez y la pronunciación.