Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Cabrera Campo, Ángel Camilo | |
dc.contributor.author | Molina Pérez, Carolina Alexandra | |
dc.contributor.author | Mopán Giraldo, Valeria | |
dc.date.accessioned | 2023-09-26T14:24:22Z | |
dc.date.available | 2023-09-26T14:24:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/8185 | |
dc.description.abstract | The present research project consisted in the design of a prototype of an English-Nasa Yuwe primer in order to contribute to the teaching of English in the Kite Kiwe indigenous territory with students of the third and fourth grade of the Elias Trochez educational institution. The primer was developed considering the cultural characteristics of the Nasa Yuwe indigenous community, in order to make the learning of English more accessible in a contextualized way for the students in such a way that it would not affect, on the contrary, allow the parallel learning of the native language Nasa Yuwe. Aspects such as traditions, culture of the community and the collection of information through direct observation, interviews, meetings, feedback, recordings were taken into account. A qualitative approach and a descriptive action-research design were used for this research. Regarding the creation and design of the primer, an exhaustive review of existing educational materials was carried out, to take them as a reference and create new strategies according to the needs and characteristics of indigenous students. Interactive activities, practical exercises and visual resources were included to encourage students' active participation and the development of communicative skills in English. In conclusion, this research project provided an important educational resource in the form of a prototype English-Nasa Yuwe primer, which contributes greatly to the teaching of English in the Kite Kiwe indigenous territory based on the use of the cultural context and seeking to strengthen the cultural identity of indigenous students. It was concluded the importance of designing contextualized educational materials that respond to the specific needs of the communities, students and promote an inclusive and equitable education. | eng |
dc.description.abstract | El presente proyecto de investigación consistió en el diseño de un prototipo de cartilla Inglés-Nasa Yuwe con el fin de contribuir a la enseñanza del inglés en el territorio indigena Kite Kiwe con estudiantes del grado unificado tercero y cuarto de la institución educativa Elias Trochez. La cartilla fue desarrollada considerando las características culturales de la comunidad indígena Nasa Yuwe, con el fin de hacer más accesible el aprendizaje del inglés de una manera contextualizada para los estudiantes de forma tal que no afectara, por el contrario, permitiera el aprendizaje paralelo del idioma nativo Nasa Yuwe. Se tuvo en cuenta aspectos como las tradiciones, cultura de la comunidad y la recolección de la información mediante la observación directa, entrevistas, reuniones, retroalimentación, grabaciones. Para esta investigación se usó un enfoque cualitativo y un diseño de investigación-acción descriptivo. En cuanto a la creación y diseño de la cartilla se llevó a cabo una revisión exhaustiva de materiales educativos existentes, para tomarlos como referencia y crear nuevas estrategias de acuerdo a las necesidades y características de los estudiantes indígenas. Se incluyeron actividades interactivas, ejercicios prácticos y recursos visuales que fomentaran la participación activa de los estudiantes y el desarrollo de habilidades comunicativas en inglés. En conclusión, este proyecto de investigación proporcionó un importante recurso educativo en forma de prototipo de cartilla Inglés-Nasa Yuwe, que aporta en gran medida a la enseñanza del inglés en el territorio indígena Kite Kiwe basándose en el uso del contexto cultural y buscando fortalecer la identidad cultural de los estudiantes indígenas. Se concluyó la importancia de diseñar materiales educativos contextualizados que respondan a las necesidades específicas de las comunidades, alumnos y fomenten una educación inclusiva y equitativa. | spa |
dc.language.iso | eng | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Universidad del Cauca | spa |
dc.subject | Foreign language | eng |
dc.subject | Indigenous territory | eng |
dc.subject | Culture | eng |
dc.subject | English learning | eng |
dc.subject | Primer | eng |
dc.subject | Lengua extranjera | spa |
dc.subject | Territorio indígena | spa |
dc.subject | Cultura | spa |
dc.subject | Cartilla | spa |
dc.title | Development of a prototype of an English - Nasa Yuwe primer for the re-introduction of the teaching of a foreign language in the Kite Kiwe indigenous territory | spa |
dc.type | Trabajos de grado | spa |