The main topics that were initially considered to start this research came from trying to
understand how deaf people learn to read and write, this lead to do some previous
research on literacy teaching strategies and observing deaf children in a classroom
while doing activities designed and carried out by the teacher. Two main teaching
strategies were studied in depth, the first one was the Fitzgerald Key and the second
one was Logogenia. From the work carried out during the observation sessions, two
more strategies that were indirectly being used by the teacher caught our attention,
these are storytelling and collaborative learning. Finally, no technology was being used
in the classroom due to the lack of available educational tools designed for deaf children
and more specifically for Spanish literacy teaching, which led to find out if there were
any framework/methodology for the design of such tools.
Los principales temas que inicialmente se consideraron para comenzar esta
investigación surgieron al tratar de comprender cómo las personas sordas aprenden a
leer y escribir, esto condujo a hacer una investigación previa sobre estrategias de
enseñanza de lectura/escritura y observar a los niños sordos en un aula mientras
realizaban actividades diseñadas y llevadas a cabo por el profesor. Se estudiaron en
profundidad dos estrategias de enseñanza, la primera fue la llave Fitzgerald y la
segunda fue Logogenia. Del trabajo realizado durante las sesiones de observación,
dos estrategias más que indirectamente estaban siendo utilizadas por el maestro
llamaron nuestra atención, estas son la narración de historias y el aprendizaje
colaborativo. Finalmente, no se estaba utilizando tecnología en el aula debido a la falta
de herramientas educativas disponibles diseñadas para niños sordos y más
específicamente para la enseñanza de la lectura/escritura en español, lo que llevó a
descubrir si había algún framework/metodología para el diseño de tales herramientas.