Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Flórez Aristizábal, Leandro | |
dc.date.accessioned | 2023-10-18T16:30:44Z | |
dc.date.available | 2023-10-18T16:30:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/8502 | |
dc.description.abstract | The main topics that were initially considered to start this research came from trying to understand how deaf people learn to read and write, this lead to do some previous research on literacy teaching strategies and observing deaf children in a classroom while doing activities designed and carried out by the teacher. Two main teaching strategies were studied in depth, the first one was the Fitzgerald Key and the second one was Logogenia. From the work carried out during the observation sessions, two more strategies that were indirectly being used by the teacher caught our attention, these are storytelling and collaborative learning. Finally, no technology was being used in the classroom due to the lack of available educational tools designed for deaf children and more specifically for Spanish literacy teaching, which led to find out if there were any framework/methodology for the design of such tools. | eng |
dc.description.abstract | Los principales temas que inicialmente se consideraron para comenzar esta investigación surgieron al tratar de comprender cómo las personas sordas aprenden a leer y escribir, esto condujo a hacer una investigación previa sobre estrategias de enseñanza de lectura/escritura y observar a los niños sordos en un aula mientras realizaban actividades diseñadas y llevadas a cabo por el profesor. Se estudiaron en profundidad dos estrategias de enseñanza, la primera fue la llave Fitzgerald y la segunda fue Logogenia. Del trabajo realizado durante las sesiones de observación, dos estrategias más que indirectamente estaban siendo utilizadas por el maestro llamaron nuestra atención, estas son la narración de historias y el aprendizaje colaborativo. Finalmente, no se estaba utilizando tecnología en el aula debido a la falta de herramientas educativas disponibles diseñadas para niños sordos y más específicamente para la enseñanza de la lectura/escritura en español, lo que llevó a descubrir si había algún framework/metodología para el diseño de tales herramientas. | spa |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Universidad del Cauca | spa |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | Literacy | eng |
dc.subject | Collaborative learning | eng |
dc.subject | Storytelling | eng |
dc.subject | Deaf children | eng |
dc.subject | Design | eng |
dc.subject | Accessibility | eng |
dc.subject | Lectoescritura | spa |
dc.subject | Aprendizaje colaborativo | spa |
dc.subject | Narración de cuentos | spa |
dc.subject | Niños sordos | spa |
dc.subject | Diseño | spa |
dc.subject | Accesibilidad | spa |
dc.title | Framework for the design of interactive collaborative tools to support literacy teaching to deaf children through storytelling | eng |
dc.type | Tesis doctorado | spa |
dc.rights.creativecommons | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ingeniería Electrónica y Telecomunicaciones | spa |
dc.publisher.program | Doctorado en Ciencias de la Electrónica | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | |
dc.identifier.instname | ||
dc.identifier.reponame | ||
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.identifier.repourl | ||
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |