Tourist traceability is the analysis of the set of actions, procedures, and technical measures
that identify and record the space-time relationship of the touring through the tourist value
chain. Tourist Traceability System (TTS) has implications for infrastructure, transport,
products, marketing, and management. A TTS benefits Destination Management Organizations
(DMO), which require data for decision-making. The challenge of this research was
to analyze and obtain data from different ubiquitous computing sources. Then, data were
processed through a TTS model based on Big Data analytics. Thus, the model provides
information for decision-making in an agile and timely manner. The development of this
model was based on the state-of-the-art analysis to define a conceptual framework of TTS.
The framework allowed the analysis of alternatives for tourist traceability. Finally, a TTS
model was proposed with these components: a knowledge base called OntoTouTra, location
intelligence, decision-making, and visualization. The model was tested and validated
through a use case with the generation of Key Performance Indicators (KPI) required for
managing DMO. The results of these tests evidenced the robustness and effectiveness of
the model in a TTS domain.
La trazabilidad turística es el análisis del conjunto de acciones, procedimientos y medidas
técnicas que identifican y registran la relación espacio-tiempo del turismo a través de la
cadena de valor turística. El Sistema de Trazabilidad Turística (TTS) tiene implicaciones
para la infraestructura, el transporte, los productos, la comercialización y la gestión. Un
TTS beneficia a las Organizaciones de Gestión de Destinos (DMO), que requieren datos
para la toma de decisiones. El desafío de esta investigación fue analizar y obtener datos
de diferentes fuentes informáticas ubicuas. Luego, los datos se procesaron a través de
un modelo TTS basado en analíticas de Big Data. Así, el modelo brinda información
para la toma de decisiones de manera ágil y oportuna. El desarrollo de este modelo se
basó en el análisis del estado del arte para definir un marco conceptual de TTS. El marco
permitió el análisis de alternativas para la trazabilidad turística. Finalmente, se propuso un
modelo TTS con estos componentes: una base de conocimiento denominada OntoTouTra,
inteligencia de ubicación, toma de decisiones y visualización. El modelo fue probado y
validado a través de un caso de uso con la generación de indicadores clave de rendimiento
(KPI) necesarios para administrar DMO. Los resultados de estas pruebas evidenciaron la
robustez y efectividad del modelo en un dominio TTS.