This project examines the effectiveness of Movie Method as a pedagogical strategy to reinforce English vocabulary in 4th graders of a public educational institution in Colombia. It was quantitative research with a quasi-experimental approach which was implemented to a population of 26 fourth graders at Rafael Tello school in Santander de Quilichao, Cauca. A questionnaire was used to identify the cinematographic students’ likes, facilitating the selection of scenes for the videos to be presented, according to their preferences. A pre-test was also used to identify the difficulties in vocabulary that the students had. Continuing with the process, the implementation of the Movie Method was carried out in 6 sessions where different videos related to basic English topics (greetings, colors, animals, family members, the numbers and the commands) were projected. After the implementation of the Movie Method, a post-test was provided in order to identify the results obtained. Observation sheets were also used as an instrument to complement the information obtained in the pre-test and post-test. The findings showed that the Movie Method effectively reinforced the vocabulary of fourth graders. Besides generating an interest in the English language in students from the videos shown, thus evidencing how innovative and creative the Movie method is as a pedagogical strategy.
Este proyecto examina la efectividad que tiene Movie Method como estrategia pedagógica para reforzar el vocabulario en inglés a estudiantes de cuarto grado de una institución educativa pública en Colombia. Esta investigación fue de tipo cuantitativa con un enfoque cuasi experimental la cual se implementó a una población compuesta por 26 estudiantes de grado cuarto de la escuela Rafael Tello en Santander de Quilichao, Cauca. Mediante un cuestionario se lograron identificar los gustos cinematográficos de los estudiantes, facilitando la selección de escenas para los videos a presentar según sus preferencias. Se utilizó también un Pre-test donde se identificaron las dificultades en vocabulario que los estudiantes tenían. Continuando con el proceso, la implementación del Movie Method se llevó a cabo en 6 sesiones donde se proyectaron diferentes videos relacionados con temas básicos en inglés (saludos, colores, animales, miembros de la familia, los números y los comandos). Luego de la implementación del Movie Method se suministró un Post-test con el fin de identificar los resultados obtenidos. Se utilizaron también las hojas de observación como instrumento para complementar la información obtenida en el pre-test y el post-test. Los hallazgos mostraron que efectivamente el Movie Method reforzó el vocabulario de los estudiantes de cuarto grado. Además de generar un interés en el idioma inglés en los estudiantes a partir de los videos mostrados, evidenciando así lo innovadora y creativa que es Movie method como estrategia pedagógica.