This study intends to reflect on the influence of the implementation of the Total Physical Response Method in the motivation for EFL learning in third grade students at Santa Ines public school in Santander de Quilichao. This qualitative action-research was conducted in four stages in which observation, audiovisual materials, interviews, and field journals were the instruments used to gather data. The results indicated that the Total Physical Response method came up as a positive strategy to teach English as a foreign language and contributed to increase students’ interest and participation during the activities. Therefore, this method is found to be effective for teachers who are lacking strategies and methods in English teaching and for experienced teachers as a favorable strategy.
Este estudio intenta reflexionar sobre la influencia de la implementación del Método de Respuesta Física Total en la motivación por el aprendizaje de inglés como lengua extranjera de los estudiantes de grado tercero de la escuela pública Santa Inés en Santander de Quilichao. Esta investigación acción cualitativa fue desarrollada en cuatro fases donde la observación, el material audiovisual, las entrevistas y los diarios de campo fueron los instrumentos para recolectar datos. Los resultados indicaron que el Método de Respuesta Física Total se presenta como una estrategia positiva para la enseñanza de inglés como lengua extranjera y también contribuye a incrementar el interés y participación de los estudiantes durante las actividades. Por lo tanto, este método resulta ser efectivo para profesores que carecen de estrategias y métodos en la enseñanza del inglés y para los experimentados como una estrategia muy favorable.