This research evidences the design process and the analysis of the implementation of the didactic primer Learning English with Pipo in Santander de Quilichao by student practitioners of the OPE program of the Modern Languages degree program of the Universidad del Cauca with fourth grade students of 4 public educational institutions of the municipality, after having evidenced the lack of authentic and contextualized materials in this University. This was done through the phases of research, collection, design, implementation and analysis with instruments such as the field diary, information matrix, focal interview, questionnaires and the rubric, to verify if the didactic material designed was adequate and useful as an educational guide for OPE students. The results obtained show that the contextualized material was of great benefit for both practitioners and students, which was one of the main objectives.
Esta investigación evidencia el proceso de diseño y el análisis de la implementación de la cartilla didáctica Learning English with Pipo in Santander de Quilichao por parte de estudiantes practicantes del programa OPE de licenciatura en Lenguas Modernas de la Universidad del Cauca con estudiantes del grado cuarto de 4 instituciones educativas públicas del municipio. Esto se realizó a través de las fases de investigación, recolección, diseño, implementación y análisis para verificar si el material didáctico diseñado fue adecuado y útil como guía educativa para los estudiantes de OPE. Los resultados obtenidos arrojan que dicho material contextualizado sí fue un gran beneficio tanto como para los practicantes como para los estudiantes el cual era uno de los objetivos principales.