The present research paper provides a detailed examination of the main emotional obstacles that some English teachers in three public educational institutions in Jamundí and two in Santander de Quilichao must deal with daily during their teaching practice. Drawing on a qualitative perspective and utilizing a descriptive methodology, we were able to elucidate the primary causes that generate negative emotions among English teachers and the lack of emotional education available to teachers in these public institutions. A common sentiment among all interviewed teachers is the frustration stemming from various scenarios in the classrooms. However, unexpectedly, the research also yielded a completely unforeseen result. Some teachers explained that these negative emotions are not perceived as obstacles but rather as opportunities to enhance their teaching methods and personal growth, so they perceive these challenges as personal feedback, instead of perceiving them as a negative field of their work.
El presente trabajo de investigación presenta de manera detallada los principales obstáculos emocionales con los que deben lidiar diariamente durante la práctica docente, algunos profesores de Inglés de tres Instituciones educativas públicas de Jamundí, y dos en Santander de Quilichao, apoyándonos en un punto de vista cualitativo y con una metodología descriptiva, logramos exponer las principales causales que generan emociones negativas en los docentes de Inglés, y la falta de Educación Emocional con la que los docentes de estas instituciones públicas cuentan, pues se evidencia que un sentimiento general presente en todos los docentes entrevistados, es la frustración generada por diversos escenarios en las aulas. Sin embargo, también se logró obtener un resultado totalmente inesperado, pues algunas de las respuestas generadas por los docentes, explican que estas emociones negativas no son percibidas como un obstáculo, sino como una oportunidad para enriquecer sus métodos de enseñanza, y su personalidad, por lo que ven estos desafíos como formas de retroalimentación personal.