This research aimed to recognize, design, implement, and reflect on a didactic unit to promote intercultural communicative competence (ICC) through two components in eight sessions guided by intercultural content in the English classes with 27 9thC grade students at Institución Educativa Instituto Técnico in Santander de Quilichao, Cauca. The research was developed through the qualitative paradigm with an action research design divided into five stages: diagnosis, design, implementation, results and discussion. In this way, data were collected using instruments such as interview, survey, field diary, observation format, pre-test, and post-test.
The results indicated that including this competence in teaching English as a foreign language allows students to learn through contextualized and meaningful classes in which they can interact and become intercultural mediators. In this order of ideas, it can be concluded that intercultural communicative competence is fundamental in an educational environment since it allows to face cultural differences and understand the cultural background when learning a language.
La presente investigación tuvo como objetivos el reconocimiento, el diseño, la implementación y la reflexión de una unidad didáctica con el fin de promover la competencia comunicativa intercultural (CCI) a través de dos componentes en ocho sesiones guiadas por contenido intercultural, en las clases de inglés, con 27 estudiantes del grado 9thC en la Institución Educativa Instituto Técnico en Santander de Quilichao, Cauca. La investigación se desarrolló por medio del paradigma cualitativo con un diseño de investigación-acción que se dividió en 5 etapas: diagnostico, diseño, implementación, resultados y discusión. De esta manera, para la recolección de datos se utilizaron instrumentos tales como entrevista, encuesta, diario de campo, formato de observación, pre-test y post-test.
Los resultados indicaron que incluir esta competencia en la enseñanza del inglés como lengua extranjera permite a los estudiantes aprender a través de clases contextualizadas y significativas en las que puedan interactuar y convertirse en mediadores interculturales. En este orden de ideas, se puede concluir que la competencia comunicativa intercultural es fundamental en un ambiente educativo ya que permite enfrentar diferencias culturales y entender el trasfondo cultural que hay al aprender una lengua.