This study analyzed the effectiveness of a language-based model using short stories to improve the reading comprehension of sixth-semester students in the Modern Languages program at the University of Cauca. Using field notes, surveys, observations, Reading comprehension interventions, and diagnostic and final tests, a significant increase in participants' scores was observed. Vocabulary acquisition and cooperative learning were key factors in the improvement. Despite individual differences, the intervention proved effective in enhancing reading comprehension, highlighting the importance of evidence-based strategies and collaborative learning environments.
Este estudio analizó la efectividad de un modelo basado en el lenguaje utilizando cuentos para mejorar la comprensión lectora de estudiantes de sexto semestre del programa de Lenguas Modernas en la Universidad del Cauca. Utilizando notas de campo, encuestas, observaciones, intervenciones de comprensión lectora y pruebas diagnósticas y finales, se observó un aumento significativo en las puntuaciones de los participantes. La adquisición de vocabulario y el aprendizaje cooperativo fueron factores clave en la mejora. A pesar de las diferencias individuales, la intervención demostró ser efectiva en mejorar la comprensión lectora, subrayando la importancia de estrategias basadas en la evidencia y entornos de aprendizaje colaborativo.