This research work focuses on how reading children's stories and applying emotional management strategies can help in managing anger among transition grade students at the Tesoritos Kindergarten in Popayán. The main objective is to explore how these practices contribute to the development of appropriate emotional management, which is fundamental in childhood to establish a solid foundation that fosters self-awareness, decision-making, and performance in various activities, as well as encouraging motivation and interpersonal and educational development.
The research was conducted with a focus group of children aged 4 to 5 years. The conceptual framework addressed concepts such as reading, basic emotions, anger, and emotional management, while the theoretical framework reviewed emotional regulation strategies, including those proposed by Filella Guiu and the TPR method (Total Physical Response) developed by James Asher. A qualitative approach was adopted, utilizing the hypothetical-inductive method and tools such as questionnaires and field diaries for data collection.
The results showed that the use of children's stories and TPR strategies had a positive impact on the management of anger in children. At the end of the project, relevant conclusions and recommendations were presented, highlighting the effectiveness of these methodologies in the educational context.
Este trabajo investigativo se centra en cómo la lectura de cuentos infantiles y la aplicación de estrategias de gestión emocional puede ayudar en el manejo de la ira en estudiantes de grado transición del Jardín Infantil Tesoritos en Popayán. El objetivo principal es explorar cómo estas prácticas contribuyen al desarrollo de una adecuada gestión emocional, fundamental en la infancia para establecer una base sólida que favorezca el autoconocimiento, la toma de decisiones y el rendimiento en diversas actividades, además de fomentar la motivación y el desarrollo interpersonal y educativo.
La investigación se realizó con un grupo focal de niños entre 4 y 5 años. En el marco conceptual, se abordaron conceptos como lectura, emociones básicas, ira y gestión emocional, mientras que en el marco teórico se revisaron estrategias de regulación emocional, incluyendo las propuestas por Filella Guiu y el método TPR (Respuesta Física Total) de James Asher. Se adoptó un enfoque cualitativo, utilizando el método hipotético-inductivo y herramientas como cuestionarios y diarios de campo para la recolección de datos.
Los resultados mostraron que el uso de cuentos infantiles y las estrategias TPR tuvieron un impacto positivo en la gestión de la ira de los infantes. Al final del proyecto, se presentaron conclusiones y recomendaciones pertinentes, destacando la efectividad de estas metodologías en el contexto educativo.