This narrative research focuses on the deep description of the emotional impact that teaching English as a teacher for 5 years or more in Valle del Cauca and Cauca entails. This is a follow-up of the work experiences of participants; 6 teachers from public institutions and 2 from private institutions. The relevance of these experiences was reflected in terms of the concepts of emotional well-being, work-related stress, job satisfaction and status of English teachers in Colombia. In addition to identifying possible factors that may affect them emotionally, the perception of these teachers and the defense mechanisms they have developed to cope with this workload were addressed.
Concerning the methodology, the qualitative paradigm and the narrative study approach are used; the data collection instruments were based on 3 formats: a demographic survey, a semi-structured interview of 23 questions, and a field diary to record and describe the information observed from the participants' non-verbal communication. The researchers found that participants were satisfied with their work, especially when they saw their students' progress and were thanked for their work. However, they express a feeling of almost no support from institutions to maintain stable emotional health, it is therefore crucial that educational institutions take initiatives to prevent possible stress-related problems in teachers.
Esta investigación narrativa se centra en la descripción profunda del impacto emocional que conlleva ejercer la docencia como profesor de inglés por un periodo de 5 años o más en el Valle del Cauca y Cauca. De esta forma, se siguen las experiencias laborales de los participantes; 6 profesores de instituciones públicas y 2 de instituciones privadas. La relevancia de estas experiencias se vio reflejada con respecto a los conceptos del bienestar emocional, estrés relacionado con el trabajo, satisfacción en el trabajo y el estatus de los profesores de inglés en Colombia. Además de identificar los posibles factores que pueden afectarlos emocionalmente, se abordó la percepción de estos profesores y los mecanismos de defensa que han desarrollado para sobrellevar esta carga laboral.
Con respecto a la metodología, se emplea el paradigma cualitativo y el enfoque de estudio narrativo; los instrumentos de recolección de datos se basaron en 3 formatos: una encuesta demográfica, una entrevista semiestructurada de 23 preguntas, y un diario de campo para tomar nota y describir la información observada a partir de la comunicación no verbal de los participantes. Con el análisis de datos los investigadores pudieron constatar que los participantes encuentran satisfacción en su trabajo, especialmente al ver el progreso de sus estudiantes y recibir agradecimientos por su labor, sin embargo, expresan un sentimiento con respecto al apoyo casi nulo que les brindan las instituciones para mantener una salud emocional estable, por lo que es crucial que las instituciones educativas tomen iniciativas para prevenir posibles afectaciones debido al estrés en los docentes.