Since one out of every four children in Colombia suffers from attention de˙cit disorder and it is the main cause of children attending the psychologist at present, it is necessary that from a technological perspective we try to contribute to this problem and try to facilitate the work of the therapists. It is then important to consider the need for therapists to have reliable mobile applications that support therapies in their patients’ homes; However, from the perspective of developers, this work is complicated by the fact that there are no design guides that provide guidelines on how to develop reliable applications that are functional, support therapy, and, at the same time, evoke positive emotions. The search for this type of guides obtains scarce results in most of the contexts and the resulting investigations do not contain more than 10 unstructured guidelines that do not go beyond being general recommendations. In the project carried out in the master’s cycle it was possible to verify that the use of a guidelines guide for the design of interfaces can be very useful to optimize the design time and avoid that when designing random decisions that negatively impact on the receptivity of the user who will use the application.
The present research seeks to establish a set of heuristic principles (guidelines) for the design of therapeutic
systems interfaces for attention deficit disorder in children considering principles of evocation of
positive emotions. For this purpose, 4 activities were defined: first, to carry out systematic reviews to determine
and formalize the current state of research on the subject. Second, to perform a characterization of
the attention deficit by finding the determining elements that the interfaces that contribute to this type of
disorder must have. Third, to establish the principles necessary for the design of a therapeutic interface for
the treatment of Attention De cit in children, creating the EMOINAD guide. Finally, it is proposed to carry out
an evaluation of the resulting guide from four perspectives..
Siendo que uno de cada cuatro niños en Colombia padece el trastorno de déficit de atención y que es el
mayor causal de la asistencia de los niños al psicólogo actualmente, se hace necesario que desde la perspectiva
tecnológica se intente contribuir a esta problemática y se intente facilitar la labor de los terapeutas.
Es entonces importante considerar la necesidad de los terapeutas de contar con aplicaciones móviles fiables
que soporten las terapias en las casas de sus pacientes; sin embargo, desde la perspectiva de los desarrolladores
esta labor se complica por cuanto no existen guías de diseño que brinden pautas de cómo desarrollar
aplicaciones fiables que sean funcionales, den soporte a la terapia, y al mismo tiempo, evoquen emociones
positivas. La búsqueda de este tipo de guías obtiene resultados escasos en la mayoría de los contextos y las
investigaciones resultantes no contienen más de 10 lineamientos no estructurados que no trascienden de
ser recomendaciones generales. En el proyecto realizado en el ciclo de maestría se pudo comprobar que el
uso de una guía de lineamientos para el diseño de interfaces puede ser de mucha utilidad al permitir optimizar
el tiempo de diseño y evitar que al diseñar se tomen decisiones aleatorias que impacten negativamente
en la receptividad del usuario que hará uso de la aplicación.
Con la presente investigación se busca establecer un conjunto de principios heurísticos (lineamientos)
para el diseño de interfaces de sistemas terapéuticos para el desorden de déficit de atención en niños considerando
principios de evocación de emociones positivas. Para este cometido se definieron 4 actividades:
primero, llevar a cabo revisiones sistemáticas para determinar y formalizar el estado actual de la investigación
en el tema. Segundo, realizar una caracterización del déficit de atención encontrando los elementos
determinantes que deben tener las interfaces que contribuyen a este tipo de trastorno. Tercero, plantear los
principios necesarios para el diseño de una interfaz terapéutica para el tratamiento de Déficit de Atención en
niños creando la guía EMOINAD. Finalmente se propone realizar una evaluación de la guía resultante desde
cuatro perspectivas.