This study characterized the Modern Languages Program teaching practices of six professors regarding the inclusion of indigenous students belonging to second, sixth and eighth semesters of the University of Cauca, Santander. This study followed a qualitative approach with an ethnographic design, a semi-structured interview and a non-participant observation were conducted to collect data and identify the conceptions about inclusion that professors belonging to the Modern Languages Program of the University of Cauca have. The teaching inclusive practices were characterized in the light of the perspective of some authors such as Mel Ainscow, Gerardo Echeita Sarrionandía, and Rodolfo Stanvenhagen.
The conclusion of this study showed that the professors of the Modern Language Program of the University of Cauca have scant knowledge of the theoretical conception about inclusion, neither are they trained in this topic to face situations where indigenous students and other diverse communities are involved; inclusive practices were perceived and observed in and outside the classrooms.
Este estudio caracterizó las prácticas docentes utilizadas por seis educadores frente a la inclusión de estudiantes indígenas pertenecientes al Programa de Licenciatura en Lenguas Modernas en los semestres segundo, sexto y octavo de la Universidad del Cauca, Santander del segundo periodo académico 2018. El estudio se realizó mediante un enfoque cualitativo con un diseño etnográfico, tomando como soporte la entrevista y la observación no participante, con el fin de identificar las concepciones sobre inclusión que los docentes de la Universidad del Cauca tienen. Las prácticas docentes inclusivas fueron caracterizadas a la luz de la perspectiva de algunos autores como Mel Ainscow, Gerardo Echeita Sarrionandía, and Rodolfo Stanvenhagen. Este estudio concluyó que los docentes de la Universidad del Cauca tienen poco conocimiento frente al concepto teórico sobre inclusión y no están capacitados para enfrentar situaciones donde los estudiantes indígenas y otras comunidades diversas están inmersos, pero se percibieron prácticas inclusivas dentro y fuera de los salones de clase observados.