This work was carried out with 24 early childhood children from two community homes of the Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). The target population had never had the opportunity to learn a foreign language, and now through our project, they could make the most of this knowledge due to their learning age.
The research-action method was used to carry out this qualitative research process; in this way, immersion in English was implemented and studied as a pedagogical strategy through different techniques to contribute to the integral development of children in vulnerable conditions, being this our main objective; to this end, the research question is: How does English immersion as a pedagogical strategy contribute to the integral development of 2 to 4-year-old children who belong to the ICBF community homes, in vereda el Sendero in Popayan?
In order to perform the data analysis of the English immersion sessions, the tool called Tell the Story was used to keep track of the experience during each session. In the results we found, first, that immersion contributes to the children’s integral development by fostering an appropriate environment through the application of certain activities categorized as tools; second, the emotions of teachers and the reactions of children play a vital role in the teaching process; finally, it is essential to strengthen the emotional and affective ties between educators and kids.
El presente trabajo se llevó a cabo con veinte y cuatro niños de la primera infancia pertenecientes a dos hogares comunitarios del Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). La población escogida nunca había tenido la oportunidad de aprender una lengua extranjera, y ahora, a través de nuestro proyecto pudieron sacar provecho de este conocimiento gracias a la etapa de aprendizaje en la que se encuentran.
Para llevar a cabo este proceso de investigación cualitativa se hizo uso del método investigación-acción; de esta forma se implementó y estudió la inmersión en inglés como estrategia pedagógica a través de diferentes técnicas que contribuyeran al desarrollo integral de niños en condiciones de vulnerabilidad, siendo éste nuestro principal objetivo; con este fin la pregunta de investigación es la siguiente: ¿De qué manera la inmersión en inglés como estrategia pedagógica contribuye al desarrollo integral de los niños de 2 a 4 años que pertenecen a los hogares comunitarios del ICBF, vereda el Sendero, Popayán?
Para realizar el análisis de datos de las sesiones de inmersión en inglés se utilizó la herramienta denominada Tell the Story para registrar lo experimentado durante cada sesión. En los resultados encontramos, primero, que la inmersión contribuye al desarrollo integral fomentando un ambiente adecuado a través del uso de ciertas actividades que se categorizan como herramientas; segundo, las emociones de los profesores y las reacciones de los niños juegan un rol vital en el proceso de enseñanza-aprendizaje y finalmente, es indispensable fortalecer los lazos emocionales y afectivos entre educadores y niños.