To fully express and understand a message all elements in communication are important; one must take into account what is said, what is not said and how it is said, in other words, verbal and non-verbal communication. As learners of a second or third language our destiny is linked to having to communicate interculturally, which can represent several challenges apart from the barrier of verbal language; there is a possible difference in the interpretations of nonverbal language when interacting with other cultures. Therefore, the purpose of this project was analyzing the importance of intercultural nonverbal communication (INVC), especially paralinguistics and kinesics when communicating in the U.S. context, using as support the intercultural experiences of 4 professors, 4 students and 3 graduates of the Bachelor's Degree Program in Modern Languages English – French of the Universidad del Cauca, who have moved to the United States. It was carried out from the qualitative approach, using the narrative design, later, semi-structured interviews and 2 focus groups were used for data collection. In general terms, the importance of the INVC was confirmed, not only when interacting, but also in the academic context. The need to sensitize the students about the INVC before starting their immersion in American contexts was shown because several participants expressed the lack of sufficient tools to have a successful interaction in intercultural contexts, and several differences and similarities were identified between the NVC of both cultures (Colombian and American). As a product of the study, a didactic material was designed in a social networking platform, which gives the possibility to be updated periodically and gives access to this information not only to people related to the Bachelor’s Degree Program in Modern Languages with Emphasis on English and French, but also to the public who are interested in this topic.
Todos los elementos en la comunicación son importantes; para poder expresar y entender un mensaje completamente se debe tener en cuenta tanto lo que se dice, lo que no se dice y cómo se dice, en otras palabras, la comunicación verbal y la no verbal. Al ser aprendices de una segunda lengua o tercera, nuestro destino está ligado a tener que comunicarnos interculturalmente, lo cual puede representar varios retos aparte de la barrera del lenguaje verbal; existe una posible diferencia en las interpretaciones del lenguaje no verbal al momento de interactuar con otras culturas. El presente proyecto se llevó a cabo desde un enfoque cualitativo, usando el diseño narrativo, con el objetivo principal de analizar la importancia de la comunicación no verbal intercultural (CNVI), especialmente de la paralingüística y kinésica al momento de comunicarse en el contexto estadounidense, utilizando como apoyo las experiencias interculturales de 4 profesores, 4 estudiantes y 3 egresadas del Programa de Licenciatura en Lenguas Modernas de la Universidad del Cauca que se han movilizado a los Estados Unidos. Para la recolección de datos se hicieron entrevistas semi estructuradas y la creación de 2 grupos focales. A grandes rasgos se confirmó la importancia de la CNVI no solo al momento de interactuar, sino también en el contexto académico. Se encontró una necesidad de sensibilizar al estudiantado sobre la CNVI antes de iniciar su inmersión en contextos estadounidenses debido a que varios participantes expresaron la falta de suficientes herramientas para tener una interacción exitosa en contexto interculturales; además se identificaron varias diferencias y similitudes entre CNV de ambas culturas (Colombiana y Estadounidense). Como producto del estudio se diseñó un material didáctico en una plataforma de red social, la cual otorga la posibilidad de ser actualizada periódicamente y de la misma manera, poder darle acceso a esta información no solamente a las personas relacionadas al Programa de Licenciatura en Lenguas Modernas Inglés – Francés, sino también al público en general que encuentre interés en este tema.