Repositorio Universidad del Cauca

A design to promote intercultural competence in the classroom based on students’ intercultural experiences

Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author Tello Cerón, Angie Nathaly
dc.contributor.author Cueros Hernández, Daniela
dc.date.accessioned 2023-05-16T16:21:54Z
dc.date.available 2023-05-16T16:21:54Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/7179
dc.description.abstract This work presents a proposal for the design of activities related to developing intercultural competence from the initial semesters of the Modern Languages program, English and French. In this way, an interview was conducted, where stories about the differences, shocks, and cultural experiences lived by seven students abroad were compiled. The above was to develop and put into practice a design of activities that promote reflection on specific situations that can be problematic for students in different cultural contexts. To implement the design, 47 students between the first and second semesters were part of the development to test the reliability and effectiveness of some of the proposed activities. The results indicated that the program should promote more meaningful intercultural activities to learn English from a contextualized point of view and encourage students to become intercultural mediators. The results positively impacted students since they expressed that they would implement the design in their teaching practice. eng
dc.description.abstract Este trabajo presenta una propuesta de diseño de actividades relacionadas al desarrollo de la competencia intercultural desde los semestres iniciales del programa de Lenguas Modernas inglés y francés. De esta manera, se llevó a cabo una entrevista, donde se recopilaron relatos sobre las diferencias, choques y experiencias culturales vividos por siete estudiantes del programa en el exterior. Lo anterior, para luego elaborar y poner en práctica un diseño de actividades que promuevan la reflexión sobre ciertas situaciones que pueden ser problemáticas para los estudiantes en distintos contextos culturales. Para la implementación del diseño, se trabajó con una muestra de 47 estudiantes entre el primer y segundo semestre para probar la fiabilidad y efectividad de algunas de las actividades propuestas. Los resultados indicaron que el programa debería promover actividades interculturales más significativas para aprender inglés desde un punto de vista contextualizado y alentar a los estudiantes a convertirse en mediadores interculturales. En este mismo orden de ideas, los resultados tuvieron un impacto positivo puesto que los estudiantes expresaron que implementarían el diseño en su práctica docente. spa
dc.language.iso eng
dc.publisher Universidad del Cauca spa
dc.subject Cultural competence eng
dc.subject Culture shocks eng
dc.subject Design eng
dc.subject Activities eng
dc.subject Culture eng
dc.subject Languages eng
dc.subject Students eng
dc.subject Reflection eng
dc.subject Modern languages program eng
dc.subject Development of intercultural competence eng
dc.subject Competencia cultural spa
dc.subject Choques culturales spa
dc.subject Diseño spa
dc.subject Actividades spa
dc.subject Cultura spa
dc.subject Idiomas spa
dc.subject Estudiantes spa
dc.subject Reflexión spa
dc.subject Programa de lenguas modernas spa
dc.subject Competencia intercultural spa
dc.title A design to promote intercultural competence in the classroom based on students’ intercultural experiences eng
dc.type Trabajos de grado spa


Ficheros en el ítem

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Buscar en DSpace


Búsqueda avanzada

Listar

Mi cuenta