The cultural exchanges with Camp Leaders are popular among the students nowadays, but this program does not count on a proper preparation or guide to introduce the participants to the type of situations they may experience.
This research project describes the creation of a support guide for students applying to Camp Leaders summer camp programs, based on the experiences of 12 participants from the Modern Languages English and French program of the University of Cauca. The research used a qualitative approach and a narrative method to collect experiences and classify them into three communicative competences: linguistic, pragmatic, and sociolinguistic. The guide was created using the most relevant information gathered from the analysis and was designed to reinforce the preparation process for students applying to similar exchange programs. Sociolinguistic competence was found to be the most emphasized in intercultural experiences, followed by pragmatic and linguistic competence. The project achieved its objectives since the collection of experiences and analysis resulted in a valuable resource for future students seeking to improve their intercultural communication skills, and also in feedback used to develop an interactive website. The guide and website serve as a resource to build confidence and personal preparation for future intercultural experiences. Similar research should continue to benefit those seeking to improve their intercultural communication skills and have more enriching experiences abroad.
Los intercambios culturales con Camp Leaders son populares entre los estudiantes hoy en día, pero este programa no cuenta con una adecuada preparación o guía para introducir a los participantes al tipo de situaciones que pueden vivir.
Este proyecto de investigación describe la creación de una guía de formación para estudiantes que se postulan a los programas de campamento de verano Camp Leaders, a partir de las experiencias de 12 participantes del programa de Lenguas Modernas Inglés y Francés de la Universidad del Cauca. En la investigación se utilizó un enfoque cualitativo y un método narrativo para recoger experiencias y clasificarlas en tres competencias comunicativas: lingüística, pragmática y sociolingüística. La guía se creó utilizando la información más relevante recopilada del análisis y está diseñada para reforzar el proceso de preparación de los estudiantes que solicitan programas de intercambio similares. Se encontró que la competencia sociolingüística es la más enfatizada en las experiencias interculturales, seguida de la competencia pragmática y lingüística. El proyecto logró sus objetivos ya que la recopilación de experiencias y análisis resultó en un recurso valioso para los futuros estudiantes que buscan mejorar sus habilidades de comunicación intercultural, y también en la retroalimentación utilizada para desarrollar un sitio web interactivo. La guía y el sitio web sirven como recurso para generar confianza y preparación personal para futuras experiencias interculturales. Investigaciones similares deberían continuar beneficiando a aquellos que buscan mejorar sus habilidades de comunicación intercultural y tener experiencias más enriquecedoras en el extranjero.